هم اتاقی ها در خوابگاه دخترانه یعنی محل سکونت موقت دو نفر.

دانشجو با ورود به خوابگاه دخترانه از محیطی که سالها در آن زندگی کرده جدا می شود. در محیط جدید و متفاوتی قرار می گیرد.

در نتیجه باید گفت که زندگی در همین محیط جدید با افرادی متفاوت از فرهنگ ها و سلیقه های گوناگون منجر به شکل گیری روابط خاصی می شود.

خوابگاه دخترانه مکانی است که می تواند فرهنگ های خاص خود را با زبان، رفتار و کارکرد های موجود در آن، در واقع مجموعه ای از فرهنگ ها را در خود جمع کرده و فرهنگ جدید ی تحت عنوان فرهنگ خوابگاهی را به وجود آورده است.

 

تفاوت‌های فرهنگی یک خوابگاه دخترانه

اعضای یک خانواده که در محیط فرهنگی یکسانی زندگی می‌کنند گاه ممکن است دچار اختلاف نظر و عقیده شوند. حال تصور کنید که به یک خوابگاه دانشجویی دخترانه در شهری دیگر رفته‌اید و قرار است با افرادی از شهرها و فرهنگ‌های متفاوت زندگی کنید. اگرچه آشنایی با فرهنگ‌های مختلف می‌تواند تجربه‌ای بسیار جالب و جذاب باشد اما اگر قرار بر زندگی میان چند فرهنگ متفاوت باشد شرایط کمی سخت خواهد شد.
گاه ممکن است یک تکه کلام، واژه و یا یک شوخی بسیار ساده در زبان، گویش و فرهنگ هم اتاقی‌هایتان یک توهین تلقی شود. حتی گاهی نوع پوشش، کتاب‌ها، فیلم‌های مورد علاقه و… می‌تواند موجب بروز بحث و جدل‌های سختی شود که تحمل آن برای دانشجویی که در خوابگاه و دور از خانواده زندگی می‌کند بسیار زجر آور و ناراحت کننده باشد.

پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت درخوابگاه

معمولاً اولین راه برای انتخاب هم اتاقی ها در خوابگاه دخترانه یافتن همشهری می‌باشد. البته در شهرهای کوچک هم تفاوت‌های فرهنگی امری عادی و نسبتاً رایج است؛ اما برای شروع هم اتاقی های همشهری گزینه بهتری به نظر می‌رسند.
پس از گذشت یک ترم از دانشگاه کمی با سایر افراد خوابگاه آشنا خواهید شد و می‌توانید برای ترم‌های پیش رو دوستان و هم اتاقی های مناسب‌تری انتخاب کنید. اما هرچه که بکنید باز هم کمی تفاوت فرهنگی خواهد بود که می‌تواند دردسر ساز شود.


به یاد داشته باشید که هیچ چیز در یک خوابگاه دانشجویی به اندازه تعامل با هم اتاقی ها به درد شما نمی‌خورد. هر قدر که به دیگران و فرهنگ‌شان احترام بگذارید آن‌ها نیز به شما احترام می‌گذارند و این بهترین راه حل برای کنار آمدن با اختلاف عقیده و افکار میان هم اتاقی ها در خوابگاه دخترانه است.

با مشاهده ی دقیق در محیط خوابگاهی با چند نکته ی اساسی می توان پی برد

رفتار میان هم اتاقی ها  در خوابگاه دخترانه

در بررسی خوابگاه اولین مساله ی مهم،بررسی رفتار میان هم اتاقی ها می باشد،افرادی که در یک اتاق قرار دارند . دارای وظایف و مسئولیتهایی نسبت به هم هستند . مواردی مانندجاروکردن اتاق و رعایت نظم،غذا پختن به صورت نوبتی،غذاگرفتن،شستشوی ظروف،آوردن میهمان،درست کردن چایی به هنگام صبح و آخر شب، ارتباط با دوستان دیگر اتاق ها باعث شکل گیری نوع خاصی از روابط و تقسیم کارنیز شده است. وجود غذای مشترک،زمان مشترک برای مطالعه و غذاخوردن،دغدغه های فکری مشترک،مکان و فضای مشترک علی رغم تفاوت های فردی، قومی و فرهنگی می توانیم از شکل گیری سبک خاصی از زندگی تحت عنوان سبک زندگی خوابگاهی سخن بگوییم.

حوزه ی خصوصی هم اتاقی ها در خوابگاه دخترانه

زیر سئوال رفتن حوزه ی خصوصی و کمرنگ شدن فردیت افراد است،در واقع اتاق فضای خصوصی و شخصی تلقی می شود اما با وجود سکونت ۴نفر در اتاق از یک طرف و رفت و آمد افراد اتاقهای مختلف و همچنین هم کریدورها، باعث تداخل حوزه ی خصوصی و عمومی می شود. تامل خصوصی وعمومی فقط منحصربه سطح اتاق و در بین هم اتاقی ها نمی شود بلکه در سطح خوابگاه نیز به علت استفاده ازسالن مطالعه ی یکسان، سالن تلویزیون و اشپزخانه در این امر کاملا واضح می باشد افرادی که در یک اتاق زندگی می کنند در بسیاری از موارد از وسایل و لوازم شخصی یکدیگر استفاده می کنندمثلا ظرف ها کتاب ها دمپایی ها و حتی برخی از اوقات لباس ها به طور اشتراکی مورد استفاده قرار می گیرد

 علت شکل گیری هویتی جدید تحت عنوان هم اتاقی سپس رفتارهای خاص از سوی اقوام خاص در بین هم اتاقی ها پذیرفته می شود. وقتی باعث شکل گیری همان رفتاردر افراد دیگر گردد تاثیرات هم اتاقی ها رامی توان از سوی تاثیرلهجه ها، رفتارها، تانوع پوشش و ارایش مشابه هم اتاقیها دید.

 

خوابگاه دخترانه یعنی این

 سلام کردن به یکدیگر 

در کنار یکدیگر چای خوردن 

مهمانی رفتن و سر کشیدن از اتاق های دوستان  

گم کردن دمپایی دیگران 

قرض گرفتن نان، بشقاب، قابلمه، قاشق و حتی کبریت از اتاق های مجاور 

گوش کردن موسیقی و بزن و بکوب، رقص و پایکوبی در خوابگاه

در کنار یکدیگر چایی خوردن و تا ساعتها صبحت کردن با هم

آواز خواندن در حمام

در شب هایی که فردایش تعطیل است  تا بعد از نیمه شب بیدار ماندن و صحبت کردن

صبح روز تعطیلی تا ظهر خوابیدن

شکل گیری بحث های پرهیجان و ترس آور مثل وجود جن در خوابگاه

تجمع وافی افراد در آشپزخانه و پختن غذا به ویژه ماکارونی در روز های پنج شنبه، جمعه

در پایان هدر دادن وقت در شب نشینی های طولانی مدت.

 

با شکل گیری هویت جدیددر محیط خوابگاه در نتیجه فرهنگ جدیدی نیز شکل می گیرد که هم دارای اثرات مثبت و اثرات منفی نیز می باشد. مدیران خوابگاه دخترانه دانشجویی میرزای شیرازی امیدواریم با رعایت اخترام خوابگاه دخترانه ، شما ”پیام آوران فرهنگی در خوابگاههای دانشجویی“روزهایی شاد و را در کنار یکدیگر تجربه کنید. با رعایت اداب خوابگاهها در امر حفظ و ارتقاء سطح سلامت جامعه دانشجویی موفق باشید.

ما در تمام طول سال باز هستیم جهت خدمت به شما. برای رزروکردن در اسرع وقت با ما تماس بگیرید.

راههای تماس ۸۸۸۴۶۱۱۶ – ۸۸۸۴۱۲۸۷  khabemandorm@gmail.com